The trip so far

publicerat: 2012-01-25 @ 08:55:12

Sitter just nu på LAX och väntar på flyget som ska ta oss till lite varmare breddgrader, närmare bestämmt Hawaii :)

Även om resan varit toppen hittills känns det lite extra skönt att snart vara på Hawaii, tror det är för att man vet att vi kommer vara där i närmare en vecka så man slipper att släpa på bagaget fram och tillbaka..

LA
Resan började i filmernas huvudstad Los Angeles där det blev mycket promenerande fram och tillbaka på Hollywood Blvd för att se de stjärnor som vissa kända personer fått tilldeats sig, hittade ju också min egna stjärna där :)

En av dagarna i LA spenderade vi vid Santa Monica beach, dagen efter vi "lilla" promenad vid stranden tog vi en taxi upp till en trail och gick upp till hollywoodskylten, känner mig riktigt nöjd över att ha varit där. Ok det är väl inget speciellt men jag tycker det är lite fräckt att hade ha varit så nära som man bara kan.

Me and Ozzy :)

Universial
Efter lite turistande på egen hand i LA var det dags för en 10 dagar lång busstur, en busstur som vi är väldigt nöjda med men den var uppdelat i två mindre turer så vi kom tillbaka till LA efter tre dagar för att få en ny busschafför och guide. Detta gjorde oss dock inget för hotellet som vi kom tillbaka till hade gratis wifi, bra frukost och sköna sängar.

Den första turen var en dagstur till universial Studios, ett riktigt coolt ställe! :)
Åkte en studio tur och fick se några secner och hur dem är uppbyggda vi fick också se hur bilar kan srängas i luften, fick med det på film, ska se om jag kan ladda upp dem här ikväll annars kommer den längre fram.

Såg också en show med kända djur som visade lite konster, så förutom alla kändisar vid Golden Globe har jag äevn sett hunden som var med i "Marley and me"

Såg Mr. Beans bil på Universial :)

Sea world
Den andra bjöd också på en endagsutflykt men till Sea world i San Diego, åkte också på en liten båttur så vi fick se lite utav San Diegos hamn och en massa båtar som används eller använts i krig. San Diego är en stor hamnstad och det är här som den största basen(på västkusten) för den amerikanska flottan finns.

Sea World var inte så stort som det låter men har i alla fall sett delfiner, späckhuggare, sjölejon göra konster, såg också hundar, katter med mera som också gjorde konster.

San Francisco
Efter dessa två dagsturer trodde vi att det var dags för tre dagar till Grand Canyon, men de hade lagt om schemat lite så det fick bli San Francisco istället.. SF är en väldigt fin och mysig stad men det var kallt när vi var där och på eftermiddagen började det regna men vi hade uppehåll och klart väder när vi var vi Golden gatebron och när vi tog en båttur för att se bron samt Alcatraz närmare, så ska inte klaga!
Förutom att åka båt i Sf hann vi också med att gå på Golden gate bron, gå hela Lombord upp och ner samt att åka cablecar, det var lite läskigt när det väl bar utför, backarna är ändå ganska branta! Men på samma gång som det var läskigt var det fräckt och kul.

Mitt i den krogiaste gatan i SF

Brorn som jag tror de flesta känner till, Golden gate bron

Det bär uppför "lite" hade inte velat gjort start i backe här..

På hemvägen stannade vi i den danska by Solvang och jag hittade the balanced rock men i miniatyr.
Hemma i North Salem har vi exakt en likadan men Mycket större

Grand Canyon
Efter SF bar det äntligen av mot Grand Canyon, detta som ska vara så fint och speciellt och ja, det är verkligen lika fint och speciellt som alla säger!

På turen till Grand Canyon fick vi dessutom en av de bästa guider som man kan ha, han hade koll på allt som hade att göra med bergen, naturen, indianstammar ja, allt. En lite rolig sak var att han efter dessa dagar kallade mig för Becky :) Ok, det var bara en gång han sa det men ändå, tyckte det var lite gulligt, men tolka inte detta fel, han var säkert runt 45år men väldigt snäll och han brydde sig om alla hela tiden..

Under vår första dag hann vi inte se något utav the canyon pga av att det var kolsvart när vi kom fram till cowboyranchen som vi sov på. Dagen därpå ringde klockan 05:00 så vi hann med att äta frukost för att sedan se soluppgången över bergen, det var riktigt segt i början men när väl solen tittade fram över topparna gick det hela på ett par sekunder.

Efter att vi sett solen ta sig upp bar det iväg till terminalen där jag och ett gäng andra gick ombord en helikopter som tog oss över bergen och ner i en av dalgångarna där gick vi ombord på en lite båt som tog oss ut på Colorado river. Efter våra turer åkte vi bort till Eagle point och mötte upp resten av gruppen där vissa gick ut på Skywalken, en glasplatå där man är ca 1200meter ut i luften.

Me and the eagle point

Nä vi njutit färdigt av utsikteten och lugnet bar det iväg till en stad som är raka motsatsen, Las Vegas.
När vi checkat in på vårt hotell hade vi lite fritid och då passade vi på att gå och se Eiffeltornet och triumfbågen, så nu slipper jag åka till Frankrike haha :)

På kvällen åkte vi med på en tur då vår guide tog med oss till olika hotell där det hölls olika shower så som en vattenshower som ett par minuter var, fick också se Italien men inomhus, så slipper även att åka till Italien fram över..

Eftermiddagen i Las Vegas tog snart slut och det var dags att se till att få ording på väskorna igen för dagen där på bar det av till LA igen för att mellanlanda lite och hinna med en sista dagsutflykt som också var den sista dagen på vår busstur.

Italy

Det kinesika nyåret började igår så det var utsmyckningar nästan överallt

The strip(huvudgatan) in Las vegas

Disneyland
Sista turen på vår resa var ett besök på Disnelyland, ett roligt ställe men oj vad stort!
Fick träffa min stora idol, Ior :) Hann även med att gör ett besök i Tarzans träkoja, Mimmies respektive Musses hus, åkte även jeep som Indian jones gör. Även om vi kanske inte är den målgrupp som det hela riktar sig till så var det väldigt kul och allt ät såå fint gjort och bra uppbyggt så bara det gör att det är kul att vara där och kolla på allt.

Vi fick en lite present inne på Disneyland, jag blev såå glad för den, men men man tackar väl inte nej till en gratis souvenir :)

Postat av: Elin

UNDERBART!!! Fy fan vad kul Rebecka=))))