Liten men anda skrammande..

publicerat: 2011-02-06 @ 03:32:56

I och med att min vardmamma sa att det skulle snoa eller regna sa trodde inte jag att jag skulle fa lana bilen idag, for nar jag vaknade upp var det snoblandat regn ute.. Men till min stora gladje fick jag det :)

Sa vid 10 imorse tog jag taget in till NYC med Sandra :)
Har kommer var dag i bilder


Borjade dagen med ett besok pa Svenska kyrkan




Vi tog en fika pa Svenska kyrkan, kanelbulle och te :) Passade ocksa pa att kolla i lite svenska tidningar.
Kommer absolut bli fler besok pa svenska kyrkan for mig! Personalen var jattetrevlig och hjalpsamma och gav oss lite tips, det kan man aldrig fa for manga utav..



De(Svenska kyrkan) har en lite shop med olika saker, inte sa mycket men lite i alla fall. Detta fick jag med mig ifran den :)



Efter vart besok pa Svenska kyrkan gick vi till Rockefeller center, isrinken var stangd for tillfallet darfor ar det folktomt..



Jag vid Rockefeller center



Top of the rock, om kortet visat ytterligare ett par cm langst ner hade man sett isrinken.


Efter att vi tittat pa isrinken gick vi vidare mot Central park och pa vagen gick vi in en kortis i S:t Patricks Cathedral.

Ser bade roligt men anda mysigt ut med en kyrka in i mellan alla skyskrapor.



Inne i katedralen



Vet inte om det hande nagot speciellt under tiden vi var inne i katedralen for nar vi kom ut stod dessa vid dorren..


En vanlig syn nar man gar runt i NYC, polis - & taxibilar. Man kan nastan hitta en polisman staende i varje gatuhorn ocksa..


Vi passerad ocksa Appel Store som ar oppet 365dagar om aret dygnet runt! 

  

Val framme i Central park, sa otroligt att mitt bland alla skyskrapor & stress kan man ga in i denna enorma park! :)


Kan tanka mig att det ar fint har pa varen och sommaren.
Tog inte sa manga kort pa "bara" parken, vara bara massa sno overallt och lite svart att se pga av vadret.. Men tror att det kan bli roligare att ta fina kort har till varen nar allt blommar


Liberty walk
Fanns massa statyer pa ex. Columbus och flera andra har


Dessa fanns det mangder av i parken!
Det konstiga var att det var inte alls radda, har aldrig kommit sa nara en ekorre forr!



Denna sprang rakt mot mig, blev faktiskt lite radd.. Ja, det ar sant! Kanndes laskigt nar den bara kom springande, men sedan stannade den, maten lockade mer an vad jag gjorde haha :)
Trots att den ar sa liten var den riktigt skrammande!

Tanken med vart besok i Central park var forutom att se parken kolla pa John Lennons memorial; Strawberry fields.
Vi hade kollat upp hur man skulle ga via Google maps, men maste ha varit nagot fel pa den kartan for vi hittade aldrig dit, vi gick o vi gick.. Sa tillslut gav vi upp! Men vi fick se mer av parken och fick en rejal promenad pa kopet.



Efter Central park gick vi in pa FAO Schwarz, det ar en leksaksbutik. Det var i denna butik som filmen Big spelades in, det var i den filmen som Tom Hanks spelar pa ett stort piano.


Here it is, the big piano! :)


Efter turen i leksaksaffaren (som foresten ar den storsta jag sett) gick vi till Flatiron building


Jag och Flatiron building :)

Detta var det vi gjorde under dagen forutom att besoka lite affarer :)

Sa efter att vi sett den trekantiga byggnaden ovan gick vi tillbaka till...

..Grand Central Terminal


Grand Central igen
Far saga att det inte alls ar svart att hitta inne pa Grand central som man kan tro..

Sa detta hanns med under cirka 7timmar i NYC, kan ocksa tillagga och vi totalt gick lite mer an 1mil! Tur att jag hade mina traningskor pa mig :) Hade med min Ipod sa satte igang Nike+ for att se hur langt vi gick men fick starta om den en gang och ibalnd pauade den, var nog nar vi stod stilla for lange och ex. tittade pa olika saker..

Planen var ju ocksa att ga till FN:s hogkvarter, men vi struntade i det. Vadret gjorde att vi inte kannde sa mycket for det.. Och det ar ca 2miles att ga sa tar det heller nar vadret ar bra och man fa en guidad tur :)


Holl nastan pa att glomma bort en ett par bilder haha! :)
Jag kopte dessa mysbyxor idag, varfor ha t-shirt med I Love NY pa, nar man kan byxor istallet? ;)



Kan saga att min vardmamma skrattade nar jag kom ut i koket forut(med byxorna pa mig) och fragade vad hon tyckte om mitt inkop, men hon gillade dem starkt! :)

Fick precis en fraga utav den mellersta tosen, om jag villl aka med familjen och aka skridskor imorgon :)
Klart jag vill det! :)

Nu ska jag sova lite tror jag, ar ganska trott i benen kan jag saga.

Xoxo
Rebecka

Postat av: Mamma

Å, Ballerinakex från Göteborgs kexfabrik, det är Sverige det. Kul bilder, visste inte att leksaksaffären Tom Hanks är i finns på riktigt. The Flatiron byggdes tydligen trekantigt för att markpriserna var så dyra och man ville utnyttja hela området. Eftersom tomten var trekantig fick huset bli det också.

2011-02-06 @ 10:04:31



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0