Sverige vs. USA nr2

publicerat: 2011-02-02 @ 00:05:06
Hi, How are you?

Nagot som jag markte valdigt snabbt nar jag kom hit till USA var att vart man an kom sa, sag alla sa glada ut och minsta lilla man fick ogonkontakt med nagon fick man ett stort leende tillbaka trots att man aldrig sett personen innan eller kanner dem. Detsamma galler nar man gar in i en butik, man far ett leende fran expiditerna och direkt den obligatoriska "hi how are you?"

Att man ler mot manniskor far jag erkanna ar lite trvligt speciellt nar man bor pa en sadan liten ort som jag gor, kanske ar just darfor alla gor det, skulle nog inte funka lika bra i NYC.. haha!

Men kan erkanna att det ibalnd kan vara lite jobbigt att hora den obligatoriska fragan ex. nu i helgen nar vi var pa kopcentrat och gick in i en butik var kanske expiditen 5-10m ifran oss och anda, trots att hon var sa pass langt ifran oss nastan ropade hon fragan till oss. Kanns som att hemma hade expiditen vantat tills man kommit narmare och da kanske sagt hej och kanske frgat om man behover hjalp med nagot eller sa..
Detsamma ar nar man gar ur en affer man far nastan(9 av 10fall) hora "Bye, have a nice day"

Sa mina slutsatser ar:

Har i USA ar de mer noga med att forsoka vara trevliga, aven om de inte menar det egentligen. Men det later bra och jag far erkanna att det kan faktiskt hjalpa en att ma lite battre. Ex. nar man precis betalat for klader i en affare och far ett trevlig leende nra man gar blir man bli annu lite battre humor. Ar lite svart att forklara i ord men hoppas ni forstar hur jag menar.

Hemma i Sverige ar vi bara trevliga mot de vi kanner, ex. vi ler mot dem eller sager hej i ovrigt ser vi allmant sura ut haha! Nej, sa illa ar det inte! Men ar ganska stor skillnad hur vi beter har emot i Sverige.


Xoxo
Rebecka



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0