Sverige vs USA nr 11

publicerat: 2011-08-17 @ 14:22:29
Tackort!

I Sverige när jag var yngre och hade barnkalas var det nog en självklarthet att man skickade inbjudningskort av något slag, så är det även här i USA. En stor skillnad är däremot att man också skickar tackort här i USA och hur man skriver dem.

Vad jag kan komma ihåg har jag nog inte skickat ett tackort då jag haft barnkalas, mamma o pappa rätta mig om jag har fel! Iövrigt har jag självklart skickat tackkort då jag haft konfirmation samt student tror nog att de flesta även gör det när dem har ex. 30års kalas eller liknande.

Nu till skillnaden här i USA.
Låt oss säga att du har ett barnkalas när du är 5 eller 10 år, åldern spelar nog ingen roll för tror man gör det varje gång man har kalas. När du öppnar dina presenter skriver man ner vem det är ifrån och vad det är för något. Detta gör att vad jag sett har man inte öppnat en enda present på själva födelsedagkalaset utan man gör det hemma i lugn och ro.

När man väl skrivit ner vad man fått och från vem är det dags att göra tackort.
På ett som jag sett som var gjort för ett av mina värdbarn skrevs det något i stil med:


"Tack så mycket för att ni alla kunde komma på mitt kalas, jag hade jättekul och jag fick många fina presenter från er. Jag älskar mina nya sommarkläder, mitt nya trumset och alla mina snygga barbiedockor.
Love X"

Har också sett ett tackort som min värdfamilj fick skickat till dem, det var i stil med:
Tusen tack för att ni kom och friade min födelsedag och tusen tack för min goda Paris Hilton parfym, den luktar jättegot."
 
Alla saker jag skrev i exemplerna ovan är påhittade!

Tycker i alla fall att det är ganska stor skillnad emot hemma för har aldrig fått ett tackort liknande det ovan skickat till mig..


Xoxo
Rebecka
Postat av: Mamma

Ja, det var annorlunda mot här i Sverige. Vi skickar likadant tackkort till allihop och konfirmationen är nog första gången vi gör det förutom vid dopkalas. Beror det på att man inte vill att barnkalas ska bli så formella kanske? Eller för att man skickar med godispåse och tackar på det sättet, fast ni skickar ju med goodybag. De är väl artigare i USA helt enkelt. Kul att jämföra. Man tycker att vi är så lika Amerikaner men väldigt mycket är annorlunda och det är lätt att göra fel.

2011-08-18 @ 09:03:57
Postat av: Elin

Haha jaa det är jättebra faktiskt.. man ser lite lättare vad det är man äger=) Så det tycker jag du ska göra;)

2011-08-19 @ 23:23:40
URL: http://m8nsson.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0