From me to you

publicerat: 2011-04-29 @ 01:07:21

I samband med påsk skrev jag en liten hälsning som jag skickade in till vår lokaltidning med förhoppning om att få den publicerad, men tyvärr blev det inte så därför publicerar jag den här istället, dock lite fter påsk men det får bli som en valborgs- & vårhälsning.

"För snart fyra månader sedan landade jag på JFK i New York, USA för att jobba som au pair i ett år. Varje vecka kommer det flera hundra tjejer men även ett flertal killar till USA för att under ett år bo och jobba i ett helt nytt land, stad och familj.

Jag bor i en underbar familj i North Salem, cirka 1,5timme norr om New York City. Under veckodagarna tar jag hand om familjens tre jättegulliga flickor som är 3, 5 och 7 år och hämtar dem från skolan, kör dem till olika aktiviteter med mera.

Under min vistelse i New York har jag redan lärt mig mycket till exempel att ta kontakt med myndigheter, bank (har skaffat amerikanska checkar) och andra människor för att lära mig hur allt fungerar, jag kör bil i annan miljö och med andra regler än jag är van vid, jag planerar och hittar på aktiviteter med barnen för att de ska må bra och utvecklas men framför allt pratar jag engelska på ett mer naturligt sätt tycker jag själv.

Så till er som funderat på att bli au pair, ta chansen och gör det. Det är när man är ung som man har möjligheten men jag tror att man har glädje av det hela livet. Man växer som människa och det är roligt att lära känna nya människor och få ta del av deras kultur.


Jag har också lärt mig att min familj hemma i Sverige betyder oerhört mycket för mig och att jag saknar dem mer än vad jag trodde att jag skulle göra, detta trots att min amerikanska familj är en av de snällaste man skulle kunna få som värdfamilj då de verkligen ser mig som en familjemedlem och inte bara en anställd. Vid högtider som t.ex. påsken går tankarna till min familj hemma i Sverige oftare än vanligt.


När man inte kan ha samma spontana kontakt som man brukat med sin familj utan får börja planera dag och tid för när man skall prata känns det lite annorlunda och konstigt men på samma gång uppskattar jag verkligen den regelbundna kontakt som jag har med min familj och vänner via Skype, Facebook, mail och blogg.

Så som ett tack för allt ni gjort och gör för mig vill jag tillägna denna hälsning till Er!"

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0