Welcome to the state

publicerat: 2010-11-23 @ 18:43:43
Här kommer en "liten"(låångt inlägg) uppdatering om vad som skett i helgen.

Lördagen
Sov nog totalt 3-4 timmar natten till lördag.
Skulle ju packa, sen blev det att jag började göra lite annat istället för att packa och tiden den bara rann iväg.

Men kl. 04:00 åkte vi iväg mot Gbg för att ta tåget till Stockholm, resan gick bra men den var lite småseg. Försökte sova endel men det är inte så lätt att hitta några sköna sovställningar på ett tåg..

Väl framme(11:00) i huvudstaden la vi in väskorna i en förvaringsbox på centralen och gick en sväng på Åhléns sedan vid 12 tiden gick vi bort till Dramten där vi såg Stormen med bla. Jonas Karlsson(har huvudrollen i Hans och hennes) i en av rollerna. Pjäsen var bra men precis innan pausen trodde jag att min rumpa skulle gå av, hade såå ont..! Hade nog blivit lite mycket sittande, först på tåget och sedan där i ca 1,5 timme. Men andra akten gick mycket fortare och som sagt pjäsen var bra!

Efter besöket på Dramten blev det ytterligare lite shopping, men inget köp för min del. När benen nästan vek sig på oss tog vi t-banan till hållplatsen som vi trodde var närmast till hotellet men efter att ha fått lite hjälp av tjejen i spärren visade det sig att vi skulle åka ännu en hållplats så det var bara att åka ner i underjorden igen haha!
När vi väl kom av vid rätt hållplats, tog det ett tag innan vi väl hittade själva hotellet... Känndes som att vi bara gck och gick! Mina fötter var ganska trötta när vi väl kom fram.

Hotellet var riktigt fint, snygga och fräscha rum som hade ett litet trinett kök så man kunde göra sig lite thé eller så :)

Vi slappade ett par timmar sedan åkte vi in till stan och jag tog lit kort, måste ju försöka lära mig kameran nu..
Vi skulle ha gått på bio, men det var en total omöjlighet! Varenda stockholmare måste ha varit på bio i lördags och nej vi skulle Inte ha sett Harry Potter!! Tror att en anledning kan ha varit att de hade Stockholm filmfestival på Saga och den är ju ganska stor så då måste man alla gå till de andra biograferna.

Efter ett par timmar av fotande och iskalla händer åkte vi tillbaka till hotellet och Sov!


Söndagen
Hotellfrukost är något utav det bästa som finns!
Det är halva nöjet liksom :)

Efter en god frukost åkte vi in till stan, men det visade sig att vi ute lite väl tidigt.. Vi trodde att affärerna öppnade kl. 10 men icke de öppnade ju kl. 11 så började med lite latte i Gallerian, aldrig fel med en god latte :)

När butikerna väl öppnat hann vi med lite affärer för sedan fick vi skynda oss till NK, de hade avtäckning av sina skyltförnster i söndags, shit vad folk det var! Trodde verkligen inte att det var så populärt..
När avteckningen var klar tänkte vi att vi går in på NK och så tänkte tydligen att antal till! Men man märkte att det var något speciellt som alla väntade, inte bara att NK skulle öppna, och det var något speciellt. För kl. 12 kom tomten själv åkaden i häst och vagn och han låste upp dörren till NK :) När han låst upp dörren gick han och tre barn(utklädda till gran, ängel och något mer) fram och satte sig sedan när allmänheten fick gå in blev det sjuk lång kö av barn fram till tomten. Alla ville ju få sitta i hans knä och ge han sin önskelista..

Det var riktigt kul att se, kan lova att man fick en riktigt julstämning!
Vi sotd och kollade en liten stund..

Efter att vi käkat lunch i Kungsträdgården gick vi bort till Skepsholmem och det Östasiatiska muset, där vi kollade på delar av den kinesiska terrakotta armén som de hade där just nu. Det var verkligen kul! Trodde inte att soldaterna vr så stora som dem var, ca 170 -180 cm långa.. Måste varit riktigt jobbigt för dem som högg ut dem och det var ju inte bara soldatern utan djur också.

När vi sett klart på utställningen blev det ännu lite besök i affärerna och självkart lite köp :)
På eftremiddagen/kvällen åkte vi tillbaka till hotellet och slappade lite innan det blev ännu tur in till stan för lite mer foton och så kollade vi upp vart busshållplatsen inför måndagen var och vi "prov åkte" också så jag visste att det var rätt linje och allt.. haha

Måndagen
Klockan ringde 07:00 vore dumt att säga att jag var pigg då men hade inget direkt val så var bara att gå upp..

Efter en god frukost även denna dag checkade vi ut och åkte in till centralen. När vi lagt in väskorna toga jag bussen till ambassaden och mamma gick på stan.

Var inte direkt nervös inför ambassaden men ändå lite pirrig, lite svårt att beskriva..
Fick köa i ca 10 min utanför innan jag fick komma fram och själv säkerhetskontrollen började, allt gick bra :)

När jag väl klarat av den och gått upp till själva byggnaden och receptionen fick jag vänta i ca ytterligare 10 min innan jag fick komma fram till den"över trevliga" tanten och lämna fram alla handlingar, sedan blev det ännu mer väntan.. När de väl ropade upp mitt namn fick jag gå fram till en annan lucka där en trevlig dam satt och hon förklarde hur de skulle göra med mitt visum och att de ska skicka tillbaka det till mig. Sedan fick jag göra fingeravtryck. Efter det frågade damen mig om det var Noth Salem som jag skulle till, hur många barn jag ska ta hand om och hur gamla dem är.. Efter det fick jag en broshyer om mina rättigheter i USA och när allt var klart avslutade hon "Welcome to the state" med ett brett leende! :)
Totalt tog det ca 1,5 timme, gick mycket fortare än jag trott!

När jag tagit bussen till Kungsträdgården och mött upp mamma käkade vi lunch på Fridays :) Innan vi gick till tåget tog vi en promenad i Gamla stan och jag tog lite kort..




Taket inne på dramten



Många ville se NK avteckning



Inne på Östasiatiska muset


På muset


Slottet



Gamla stan


Jag vid ambassaden




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0