Bokeh

publicerat: 2010-12-30 @ 13:10:44
Idag har jag lärt mig ännu en sak inom fotgrafering, nämligen att fota bokeh! :)

Bokeh är japanska och betyder suddigt. Man kan fota bokeh på fler olika sätt ett utav dem är som jag har gjort på bilden nedan, ljusen blir små runda ringa. Anledningen till att de så är att de är i oskärpa, men på samma gång som det är oskärpa ska det vara snyggt - Snygg oskärpa helt enkelt! Och det är väl där det svåra ligger..

Ofta när man tar portträttkort använder man sig också utav bokeh, personen som man fotar är i fokus men bakgrunden är det inte och blir därför suddig. Det används också ofta när man tar macrokort, men som sagt det gäller att få en fin bokeh och framför allt en lugn, så att den inte förstör kortet..

Här är lite exemple på det jag menar



Dessa 2 kort hittade jag på Google.se


Detta tog jag själv igår



Och så kan ni jämför det jag tog med detta som jag hittade på google.se



Lite skillnad på skärpan...

Postat av: wilmalouise

Hej! :-) är det kul att bo i New York? längtar du aldrig hem ?

ska vi följa varann via bloglovin ? :-)

säg till när du lagt till mig så lägger jag till dig! annars om du inte vill, gå gärna in och lämna en kommentar vad du tycker om min blogg!

kramar wilmalouise

2010-12-30 @ 13:22:10
URL: http://wwilmalouise.devote.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0